جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45519
بازديد امروز: 5418
ميانگين بازدید: 34315
بازديد کل: 139,155,081
هفتمین سال خشکسالی پیاپی درایران (دوشنبه 1393/04/30)

اکونیوز:
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ایران هفتمین سال پیاپی درگیر خشکسالی است، از کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری درمقایسه با سال آبی گذشته و متوسط درازمدت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،محمد حاجرسولیها امروز در نشست خبری، گفت: بارشهای جوی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 216 میلیمتر است که با توجه به پیشبینیها، انتظار افزایش بیش از دو تا سه میلیمتر تا پایان سال آبی جاری نیست.
وی افزود: بارشهای جوی درمقایسه با سال آبی گذشته پنج درصد و درمقایسه با درازمدت هشت درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: از نظر رتبهای، میزان بارندگیهای سال آبی جاری در رتبه سیام 44 سال اخیر قرار دارد و امسال برای هفتمین سال پیاپی است که میزان بارشها کمتر از درازمدت است و برای هفتمین سال خشکسالی را تجربه میکنیم.
حاجرسولیها با ابراز امیدواری نسبت به پایان خشکسالی، گفت: بیشترین کاهش بارندگی در سال آبی جاری مربوط به استان سمنان با 36 درصد کاهش و استانهای خراسان رضوی و تهران با 30 درصد کاهش است.
وی با بیان اینکه آب ورودی به سدهای کشور در سال آبی گذشته 32 میلیارد مترمکعب بوده است، گفت: این میزان در سال آبی جاری 30 میلیارد مترمکعب است که حکایت از کاهش 6 درصدی آب ورودی به مخازن دارد.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: آب موجود در سدها حدود 25.6 میلیارد مترمکعب بوده که درمقایسه با سال گذشته 4.3 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: براساس پیشینه آماری که در بخش آب کشور ثبت شده، دورههای خشکسالی کوتاهمدت ما بین سه تا چهار سال و طولانیترین دوره هفت سال بوده است و امیدواریم امسال آخرین سال خشکسالی باشد و از سال آبی آینده وارد دوره ترسالی شویم.
وی درباره تامین آب شرب در دوره خشکسالی، گفت: بیش از 85 درصد محدوده کشور منطقه خشک، نیمهخشک یا فراخشک است و تنها 15 درصد از وسعت کشور دارای بارندگی نرمال و مرطوب است.
وی ادامه داد: روانآبها بهدنبال هفت سال خشکسالی پیاپی بهشدت کاهش یافته و در تمام این مدت تلاش شده است که نسبت به تامین آب شرب کشور خدشهای وارد نشود که این موضوع موفقیت بزرگی برای بخش آب کشور محسوب میشود. وی افزود: با احتساب 250 میلیمتر بارندگی در کشور، 410 میلیارد مترمکعب روانآب ایجاد میشود که از این مقدار 70 تا 75 درصد تبخیر و تنها بین 120 تا 130 میلیارد مترمکعب به آب تجدیدشونده تبدیل میشود.
حاجرسولیها تصریح کرد: تعداد کل چاهها طی سالهای 63 و 64 حدود 164 هزار حلقه چاه بود که امروز این تعداد به حدود 760 هزار حلقه چاه رسیده و موجب برداشت 48 میلیارد مترمکعبی آب از این منابع شده است. وی با بیان اینکه دمای هوا هر سال 0.1 درجه گرمتر شده است، اظهار داشت: زمانی در ارتفاع 2000 متری پوشش برفی وجود داشت اما اکنون ارتفاع پوشش برفی 300 تا 400 متر افزایش یافته و زیر این ارتفاع بارشها بهصورت باران است.
وی افزود: متوسط تولید روزانه انرژی در فصل تابستان سال 88 در بخش برقآبی 22 هزار مگاوات ساعت بوده که این رقم در تابستان سال گذشته به 53 هزار مگاوات ساعت رسید و در تابستان امسال 57 هزار مگاوات ساعت پیشبینی شده بود که در تیر امسال این رقم تا 60 هزار مگاوات ساعت در روز رسید.
حاجرسولیها درباره تدوین طرح آمایش سرزمین گفت: در چندین برنامه تدوین آمایش سرزمین در کشور موردتوجه قرار گرفته است و این طرح اثر مهمی در مدیریت درست منابع آبی دارد اما تدوین آن وظیفه وزارت نیرو نیست و این وظیفه برعهده معاونت برنامهریزی و راهبردی ریاست جمهوری است.
وی با تاکید بر اینکه صنایع آببر باید در حاشیه سواحل ایجاد شوند، اظهار داشت: اینگونه صنایع در کویر مرکزی نباید مستقر باشند.
حاجرسولیها تصریح کرد: براساس برنامهریزیهای صورتگرفته، مصرف آب در بخش کشاورزی باید از 92 درصد به کمتر از 87 درصد برسد. وی با اشاره به مهار 75 درصد آبهای سطحی در کشور، خاطرنشان کرد: پیشتر با توجه به وجود 80 میلیارد مترمکعب آب سطحی، 62 میلیارد مترمکعب مخزن تعریف کرده بودیم اما اکنون با کاهش روانآبها و رسیدن آن بین 45 تا 50 میلیارد مترمکعب حدود 30 میلیارد مترمکعب مهار شده است.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.