جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45520
بازديد امروز: 4613
ميانگين بازدید: 35647
بازديد کل: 138,895,214
ضرباهنگ معکوس بورس و ارز (سه شنبه 1393/09/25)

ایرنا:
با وجودی که حرکت شاخص های بورسی در ماه های اخیر و به خصوص در هفته های گذشته نزولی بود اما قیمت ها در بازار ارز روندی صعودی را در پیش گرفته و سطح عمومی قیمت ها در این بازار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوسان در بازار ارز و سهام از حدود یک ماه پیش افزایش یافته به نحوی که شاخص های بورسی بیش از پیش در مسیر ریزش قرار گرفته اما در مقابل قیمت دلار و انواع ارز روند افزایشی را طی می کنند.

این در حالی است که بررسی روند بازار ارز و سهام در دوره های گذشته نشان می دهد معمولاحرکت این دو شاخص در هماهنگی با هم بوده و آنچه هم اکنون اتفاق افتاده پدیده جدیدی می باشد که در دوره اخیر نمایان شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، تغییر انتظارات، کاهش قیمت نفت و ارایه بودجه 94 به مجلس شورای اسلامی سه عامل مشترک و منشا نوسان در بازارها هستند.

اما در این میان برخی از فعالان بازار ارز می گویند ریزش بورس بر افزایش قیمت ها در بازار ارز اثرگذار است زیرا تعدادی از سرمایه گذاران برای کسب سود بیشتر به بازار ارز روی آورده اند و در نتیجه تقاضا در این بازار افزایش یافته و سطح عمومی قیمت ها تشدید شده است.

البته فعالان بازار سهام نیز معتقدند، قیمت سهام بعضی از صنایع مثل گروه خودرویی ها و پیمانکاری ها از افزایش نرخ ارز آسیب می بینند و عکس آن برخی صنایع دیگر نظیر پتروشیمی ها و معدنی ها از افزایش نرخ ارز منتفع می شوند. براین اساس انتظار می رود که افزایش یا کاهش نرخ ارز تاثیری متفاوت بر صنایع گوناگون بگذارد اما در حال حاضر با وجود افزایش قیمت دلار، سهام پتروشیمی ها نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت بازار ارز و سهام و همچنین تاثیر این دو بازار بر یکدیگر، گفت: این بازارها به طور قطع بر یکدیگر تاثیرگذار هستند اما معمولا با افزایش نرخ دلار و سایر ارزها وضعیت بازار سهام بهبود می یابد.

حسین خزلی خرازی ادامه داد: تجارب گذشته نشان می دهد، زمانی که رابطه ریال و دیگر ارزها تغییر می کند به نحوی که نرخ دلار و یورو تقویت می شود این امر به نفع صنایع بورسی است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال عمده دلیل رشد قیمت ها در بورس در سال 92 به دلیل افزایش نرخ ها در بازار ارز در سال 91 بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر ارز گران شود حدود 85 درصد از شرکت های بورسی که صادرکننده هستند و محصولاتشان تابعی از قیمت های جهانی است شاهد افزایش صادرات محصولات تولیدی و خدماتی خود خواهند بود.

به گفته وی، البته در صورتی قیمت ارز بر شرکت های بورسی اثرگذار خواهد بود که رشد قیمت ها در بازه زمانی اتفاق بیفتد و نوسانات قیمتی تنها محدود به یک و یا دو هفته نباشد زیرا در آن صورت میانگین فروش شرکت ها افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت ارز بر صنایعی نظیر پتروشیمی ها، سیمانی ها، فولادی ها و غیره تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس با بیان آنکه در سال جاری افزایش نرخ دلار نسبت به ریال با افت قیمتی کالاهای اساسی همانند نفت، فولاد، مس و غیره همزمان شده است، اظهار داشت: حاصل ضرب قیمت جهانی کالا در حاصل ریالی باید برای تک تک شرکت ها محاسبه تا تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه مشخص شود.

یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: فعالانی که در بازار سرمایه مشغول هستند و بخش عمده ای از سرمایه خود را در این بازار سرمایه گذاری کرده باشند، به دلیل جذابیت زیاد این بازار رغبتی برای ورود به بازار ارز ندارند.

حامد ستاک افزود: به طور عام سرمایه گذاران بازار سرمایه، تبدیل سهام به ارز را مناسب نمی دانند و بیشتر مواقع براساس رکود و صعود بورس منابع خود را به صورت سهام نگهداری می کنند و یا آنکه آماده خرید می شوند.

وی اظهار داشت: گمانه زنی های فعالان اقتصادی در پی کاهش قیمت نفت و عرضه دلار به دلیل پایین آمدن درآمدهای دلاری کشور عامل صعودی شدن قیمت ارز در بازار محسوب می شود.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.