جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45519
بازديد امروز: 18576
ميانگين بازدید: 34839
بازديد کل: 139,131,566
یک میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور کاهش یافته است (چهارشنبه 1393/12/06)

ایرنا:
رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: با تغییر کاربری ها در پنج دهه گذشته یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کاهش یافته و از روند تولید خارج شده است.

به گزارش ایرنا، قباد افشار روز چهارشنبه در گردهمایی دهیاران، بخشداران و شهرداران استان قزوین با عنوان "اراضی کشاورزی را قدر بدانیم"، افزود: بیشتر زمین های تغییر کاربری یافته، کشاورزی آبی بوده که با تخریب آنها از تولید 10 میلیون تن محصولات کشاورزی و تولید داخلی محروم شده ایم.

وی با اشاره به وجود 165 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور، بیان کرد: با این وجود تنها 11 درصد این اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی رفته اند.

رییس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به زیر کشت بودن 15 میلیون هکتار از اراضی کشور، یادآور شد: این به آن معنا است که با کمتر از 10 درصد مساحت کشور امنیت غذایی را تامین و درصدد حفظ کشاورزی خود هستیم.

وی با بیان اینکه ضریب تامین کالری کشور از محصولات کشاورزی داخلی کاهش یافته است، اضافه کرد: در زمان حاضر ضریب تامین کالری کشور از تولیدات داخلی محصولات کشاورزی 60 درصد است در حالی که این میزان در دهه گذشته 82 درصد بوده است.

افشار به تهدیدهای مهم برای اراضی کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از کانون های اصلی تخریب زمین های کشاورزی، توسعه نامتوازن شهری است که متاسفانه در این بخش شاهد توسعه عمودی شهرهای خود بوده ایم و به کیفی نگری و آینده نگری در این بخش توجهی نکرده ایم.

وی با اشاره به تبدیل بسیاری از روستاها به شهر در دهه های گذشته، ادامه داد: بیش از یک هزار و 400 شهر در کشور داریم که بسیاری از آنها به محل ساخت و سازهای غیرمجاز تبدیل شده اند از این رو باید سعی شود با جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز، روستاها را حفظ و کشاورزی و تولید را در این مناطق تقویت کنیم.

رییس سازمان امور اراضی کشور، نخستین گام برای حفاظت از اراضی کشاورزی را تشکیل یگان حفاظت در سازمان امور اراضی طی سال 92 خواند و گفت: در زمان حاضر این یگان در 130 شهر کشور راه اندازی شده است و این رقم سال آینده به 200 شهر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: سعی داریم در سال آینده پوشش حفاظتی برای اراضی کشور به 80 درصد برسانیم.

افشار با اشاره به اینکه یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور در معرض نابودی قرار دارند، افزود: در این راستا براساس تفاهم نامه بین سازمان امور اراضی با سازمان بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی نظارت ها برای حفظ اراضی کشاورزی روستایی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه 2.5 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور در حریم شهرها قرار دارند که آنها نیز در معرض خطر هستند، افزود: برای حفظ این اراضی نیز باید چاره اندیشی کرد.

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه در زمان حاضر 70 درصد زمین های کشاورزی کشور فاقد سند هستند و وضعیت مالکان آن نیز مشخص نیست، افزود: امیدواریم با اجرای طرح کاداستر، این زمین ها دارای سند مالکیت شوند.

افشار به اجرای طرح تهیه نقشه های کاداستر در اراضی کشاورزی خبر داد و با بیان اینکه نقشه کاداستر نوعی نقشه برداری ثبتی است به این مفهوم که نقشه برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد، گفت: این طرح به عنوان پایلوت در استان قزوین و در سطح 500 هزار هکتار از اراضی آن به مورد اجرا گذاشته می شود.

افشار اضافه کرد: با اجرای این طرح تمام نقشه های زمین کشاورزی، میزان آب و خاک و مالکیت حقوقی آنها تعیین می شود.

رییس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: پس از تهیه نقشه کاداستر، هر سه ماه یک بار تمام زمین ها پایش شده و برای اجرای آن نیز 100 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

در پایان این نشست، تفاهم نامه سازمان امور اراضی کشور با استانداری قزوین به عنوان پایلوت طرح تهیه نقشه های کاداستر اراضی کشاورزی در کشور به امضای طرفین رسید.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.