جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45519
بازديد امروز: 3980
ميانگين بازدید: 34839
بازديد کل: 139,116,970
معاون وزیر بهداشت: 47 میلیون ایرانی تغذیه ناسالم دارند (پنج شنبه 1393/12/07)

ایرنا:
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تغذیه ناسالم را زمینه ساز بیماری های غیرواگیر دانست و گفت: 47 میلیون ایرانی تغذیه ناسالم دارند.

علی اکبر سیاری چهارشنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف کمتر سبزی و میوه و مصرف زیاد چربی و نمک در افراد به معنای تغذیه ناسالم است.

وی بر مصرف پنج واحد میوه و سبزی در شبانه روز تاکید کرد و گفت: باید در زمینه تغذیه سالم و مناسب در کشور فرهنگ سازی لازم انجام شود.

سیاری سرانه مصرف نمک در کشور را 10 تا 12 گرم اعلام کرد و با بیان اینکه بیشترین میزان نمک در نان و پنیر است، اضافه کرد: علاوه بر این باید میزان مصرف نمک در محصولاتی چون کنسرو، ترشیجات و تنقلات کاهش یابد.

سیاری یادآوری کرد: طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، ایرانی ها باید کمتر از پنج گرم و افراد بالای 50 سال سه گرم نمک در روز مصرف کنند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با هشدار نسبت به مصرف نمک های تقلبی و غیربهداشتی بویژه نمک دریایی که عوارض خطرناکی برای بدن دارد، بر مصرف نمک های یددار و تصفیفه شده تاکید کرد.

وی مصرف روغن های کلزا، زیتون و آفتابگردان را مناسب خواند و توصیه کرد از روغن نباتی جامد و نیمه جامد و پالم استفاده نشود زیرا این روغن ها منجر به عوارض قلبی و سرطان می شوند.

* 300 هزار نفر مبتلا به سرطان در کشور *

سیاری با بیان اینکه 300 هزار نفر در کشور مبتلا به سرطان هستند، گفت: سالانه 30 هزار نفر بر اثر سرطان فوت و 90 هزار نفر به آمار مبتلایان افزوده می شود.

وی شایعترین نوع سرطان در مردان را سرطان دستگاه گوارش، پوست، پروستات و مثانه و در زنان علاوه بر گوارش، سرطان سینه و دهانه رحم بیان کرد و گفت: هزینه داروی بیماران سرطانی در سال 12هزار میلیارد ریال است.

* شناسایی 27 هزار مبتلا به ایدز در کشور *

وی با بیان اینکه 27 هزار بیمار ایدزی در کشور شناسایی شده اند، اظهار کرد: برآورد می شود 80 تا 90 هزار نفر در کشور مبتلا به این بیماری باشند.

وی بیشترین مبتلایان را مردان و بیشترین انتقال ایدز را تزریقی بیان کرد و افزود: این بیماری از راه آمیزش جنسی هم در حال افزایش است.

سیاری همچنین از کمبود ویتامین D در زنان باردار و کودکان خبر داد و گفت: باید این افراد ماهانه یک داروی ویتامین دی 50 هزار مصرف کنند زیرا کمبود آن موجب درد زودرس مفصل می شود.

* کم تحرکی و چاقی سلامتی مردم را تهدید می کند *

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از کم تحرکی 19 میلیون نفر و اضافه وزن و چاقی 25 میلیون نفر در کشور خبر داد.

سیاری گفت: همچنین 10 میلیون نفر از افراد بین سنین 15 تا 63 سالگی مبتلا به فشار خون هستند که سالانه 83 هزار مورد مرگ ناشی از آن گزارش می شود.

وی علت عمده مرگ و میرها در کشور را بیماری های غیر واگیر بیان کرد و افزود: سکته های قلبی و مغزی، بیماری های تنفسی و حوادث ترافیکی چهار علت عمده مرگ و میر در کشور هستند.

سیاری با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی، سالانه منجر به فوت 96 هزار نفر بر اثر سکته قلبی می شود، گفت: 43 هزار نفر نیز بعلت سکته مغزی و 20 هزار نفر هم بعلت حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند.

وی گفت: اگر فشار خون درمان نشود، بیماری قلبی و عروقی، سکته های مغزی و نارسایی کلیه در جامعه افزایش می یابد.

وی همچنین با اشاره به سرانه بالای مصرف نوشابه در کشور گفت: هر ایرانی سالانه 33 لیتر نوشابه مصرف می کند.

* فوت سالانه 50 هزار نفر به علت مصرف دخانیات *

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سالانه 50 هزار نفر در کشور بطور مستقیم و غیرمستقیم به خاطر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند، افزود: هم اکنون پنج میلیون و 300 هزار نفر در کشور سیگاری هستند.

وی قلیان را خطرناکتر از سیگار توصیف کرد و گفت: استعمال یکبار قلیان معادل مصرف 40 تا یکصد نخ سیگار است، مردم فکر می کنند چون دود قلیان از آب عبور می کند ضرری ندارد در حالیکه این باور، اشتباه و غلط است.

وی با بیان اینکه سالانه 22 هزار کودک زیر پنج سال در کشور بعلت ییماری های مختلف فوت می کنند، افزود: از این تعداد 14 هزار مورد نوزاد هستند.

* ارایه خدمات بهداشتی به 10 میلیون حاشیه نشین *

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارایه خدمات و مراقبت های بهداشتی و درمانی به 10 میلیون و یکصد هزار نفر از ساکنان مناطق حاشیه نشین در اجرای طرح تحول سلامت خبر داد.

وی با بیان اینکه برای هر 12 هزار و 500 نفر در این مناطق یک پایگاه سلامت راه اندازی می شود، افزود: همچنین برای 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت ایجاد می شود.

سیاری گفت: هم اکنون این مراکز در مشهد، تبریز و کرج راه اندازی شده و در بقیه استان ها نیز بتدریج ایجاد می شود.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.