جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45520
بازديد امروز: 28699
ميانگين بازدید: 35647
بازديد کل: 138,919,300
موفقیت محققان کشور در جداسازی دو گاز با ارزش از گازهای فلر (سه شنبه 1395/02/14)

ایسنا:
پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت موفق به تولید نانوغشایی برای جداسازی گازهای با ارزش بوتان و پروپان از گازهای سبک فلر شدند که این گازها پس از جداسازی مجددا وارد فرایندهای پالایشگاهی می‌شوند.

ماشاالله رضا کاظمی مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا عنوان مطالعات انجام شده در این زمینه را «سنتز غشای نانوکامپوزیت برای جداسازی گازهای LPG‌ از گازهای سبک گاز فلز» دانست و گفت: گاز LNG‌ یا Liquefied Petroleum Gas به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیبی از این دو گاز گفته می‌شود.

وی گاز LNG‌ را از جمله گازهای ارزشمند ذکر کرد و ادامه داد: هدف ما از اجرای این طرح آن بود که از سوزاندن گازهای با ارزشی چون پروپان و بوتان که در صنعت نفت به دلایل مختلفی به سمت مشعل‌های فلر ارسال و سوزانده می‌شوند، جلوگیری شود.

رضاکاظمی با تاکید بر این‌که این گازها از نظر اقتصادی دارای قیمت‌های بالایی هستند، یادآور شد: در این پروژه تحقیقاتی راهکارهایی برای جلوگیری از سوزانده شدن این گازها و بازگرداندن مجدد آن‌ها به فرایندهای پالایشگاهی ارائه شد.

وی فرایند جداسازی این گازها را با استفاده از غشای نانوکامپوزیت دانست و یادآور شد: برای این منظور ابتدا نانوذرات زئولیت و پس از آن غشای نانو کامپوزیت با استفاده از پایه پلیمر پلی دی متیل سیلوکسان تولید شد.

به گفته این محقق، افزودن نانوذرات زئولیت موجب بهبود جداسازی گازهای بوتان و پروپان در این غشا شده است.

رضاکاظمی با اشاره به نحوه استفاده از غشای نانوکامپوزیت تولید شده در پالایشگاه‌ها، اظهار کرد: این غشاء در جریان گاز فلر و همچنین می‌تواند در برخی از فرایندهای تولید پلی پیلن و پلی اتیلن نصب شود.

وی با تاکید بر این که با استفاده از این غشا، LPG از گازهای سبک فلر جداسازی می‌شود، یادآور شد: این گاز پس از جداسازی مجددا به فرایند تولید پالایشگاه‌ها بازمی‌گردد.

رضاکاظمی با اشاره به اهمیت دستاوردهای این تحقیق، خاطرنشان کرد: جداسازی گازهایی مانند اکسیژن و نیتروژن که در هوای آزاد وجود دارند، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست؛ ولی جداسازی گازهایی همچون پروپان و بوتان که از شکستن مولکول‌های نفت خام به دست می‌آیند، صرفه اقتصادی دارد.

محقق طرح از تولید نمونه صنعتی این غشا خبر داد و تصریح کرد: برای تولید صنعتی نیاز به راه‌اندازی خط تولید است.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.