جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45520
بازديد امروز: 22953
ميانگين بازدید: 35647
بازديد کل: 138,913,554
آستان قدس 22 هزار هکتار زمین زراعی مدیریت می کند (دوشنبه 1397/09/26)

ایرنا:
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: 22 هزار هکتار زمین زراعی موقوفه کشور شامل سه هزار هکتار باغ، 9 هزار هکتار زمین زراعی و زمین های در نوبت کشت و کار زیر نظر این آستان مدیریت می شود.


محمود صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 10 موسسه کشت و صنعت آستان قدس رضوی در کشور مسوولیت کارهای کشاورزی را در زمین های موقوفی آستان قدس در استان های کرمان، یزد، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی برعهده دارد.
وی ادامه داد: هر کدام از این موسسات مسوول انجام فعالیت های زراعی و باغی در زمین های موقوفی است که یکی از آنها موسسه باغات آستان قدس رضوی است.
او یادآور شد: این موسسه مسوولیت احیا، نوسازی و حفظ 750 هکتار زمین های باغی و حاشیه باغ ها در شهر مشهد و حومه را برعهده دارد که از این میزان 550 هکتار باغ و بقیه آن زمین پیرامون باغ است.
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: تفاوت این موسسه با سایر موسسات آستان این است که زمین های زیر مدیریت آن، باغی داخل شهر است که زمین های کمتری را در بر می گیرد.
صادقی افزود: در مجموع 17 قطعه باغ و زمین های پیرامون آن با مجموع گستره 750 هکتار در مشهد و حومه این کلانشهر زیر مدیریت این موسسه قرار دارد.
باغ 300 هکتاری ملک آباد، باغ 114 هکتاری امام رضا(ع) و باغهای الندشت، بیلدر و منزل آباد از مهمترین مجموعه های تحت مدیریت آستان قدس رضوی در مشهد هستند.

* پشتوانه جدید برای آبیاری باغ ملک آباد
او در ادامه همچنین گفت: برای کاهش دغدغه کم آبی باغ ملک آباد در مشهد پشتوانه جدیدی از محل سد گلستان واقع در طرقبه در نظر گرفته شده است. به دلیل کمبود آب برای توسعه باغ ملک آباد چند سال پیش از شرکت آب منطقه ای درخواست کردیم که سهمیه این باغ را از آب چاه افزایش دهد.
وی افزود: به همین منظور کمیسیونی از سوی شرکت آب منطقه ای و استانداری خراسان رضوی تشکیل شد ولی با درخواست این موسسه موافقت نشد.
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی ادامه داد: هنوز دغدغه آب برای باغ ملک آباد وجود دارد اما پشتوانه ای برای سیراب کردن این باغ پیدا کردیم که آن احیای راه آبی مربوط به 50 سال پیش است زیرا پیشتر راه باریک آب از طریق بند گلستان در طرقبه خارج می شد و مسیر درختهای توت در وکیل آباد را طی می کرد و در نهایت به باغ ملک آباد می رسید.
وی گفت: سد یا بند گلستان از موقوفات آستان قدس رضوی است و سهمیه آب برای غیر از زمینهای آستان قدس رضوس ندارد. گرچه هنوز اقدامی برای احیای راه آب از سد گلستان برای باغ ملک آباد انجام نشده اما امکان استفاده از این پشتوانه برای زمانی که مشکل کمبود آب در باغ ملک آباد بیشتر شود، وجود دارد.

* طرح باغ متراکم
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی همچنین اظهارداشت: به دلیل اهمیت باغها برای محیط زیست و پاکسازی هوا در کلانشهر مشهد، تاکید تولیت آستان خودداری از قطع درخت بدون مجوز و حفظ و نگهداری درختان است. بر این اساس اگر قرار باشد درختی در یکی از باغها به دلیل کهولت سن یا بیماری قطع شود باید مجوزهای لازم در این زمینه صادر گردد.
صادقی افزود: در راستای احیا و نوسازی باغ های آستان قدس رضوی باغ هایی که قابل نگهداری از نظر سن، کیفیت و سلامت است، نگهداری و باغ هایی که قابلیت نگهداری ندارند با اخذ مجوزهای لازم نوسازی می شود.
صادقی ادامه داد: پارسال با هماهنگی شهرداری مشهد و گرفتن مجوزهای لازم از جمله کمیسیون ماده هفت و موافقت تولیت آستان قدس رضوی درختان 35 هکتار از زمینهای باغی قدیمی قطع و به جای هر یک از آنها سه نهال کاشته شد.
وی همچنین اجرای "طرح باغ متراکم در ملک آباد" را از جمله فعالیت های این موسسه برای حفظ و نگهداری باغ های آستان قدس رضوی ذکر و بیان کرد: باغ متراکم طرحی برای شرایط بحرانی کمبود آب است که با اجرای آن از آب و زمین استفاده بهینه می شود.
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: بر اساس شیوه های سنتی در هر هکتار باغ 300 تا 400 اصله درخت کاشته و به ثمر می رسد اما در "طرح باغ متراکم" در هر هکتار زمین باغی هزار و 500 اصله نهال و در برخی ارقام تا چهار هزار اصله نهال می توان کاشت.
صادقی افزود: طرح باغ متراکم تاکنون در 15 هکتار از باغ ملک آباد مشهد اجرا شده که مربوط به درختان سیب و گلابی بوده که در اجرای این طرح در هر هکتار چهار هزار اصله نهال کاشته شده است.
او ادامه داد: از آنجا که نهال ها نمی توانند روی پایه خود بایستند برای هر نهال از ستون، سیم و پوشش استفاده شد تا میوه آسیب نبیند و همچنین دمای آن کنترل شد تا میوه رنگ بگیرد.
وی گفت: در صورت اجرای کامل این طرح در باغ ملک آباد دیگر نیازی به سیم، ستون و پوشش برای هر نهال نخواهد بود و سطح زیر کشت نیز چند برابر افزایش می یابد.

* عرضه مستقیم میوه باغها
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی در ادامه اظهارداشت: هر ملک یا زمین موقوفی درآمدی دارد که باید براساس نیت واقف هزینه شود. در این راستا بخشی از درآمد باغ یا ملک موقوفی صرف هزینه های جاری آن موقوفه و بقیه صرف اجرای نیت واقف مانند عزاداری در حرم مطهر رضوی، روشنایی حرم یا مواردی از این دست می شود.
وی افزود: پیشتر میوه هایی که از باغهای آستان قدس رضوی برداشت می شد به سردخانه انتقال یافته و پس از آن در چرخه شبکه عرضه میوه در شهر قرار می گرفت اما امسال برای نخستین بار به دستور تولیت آستان قدس رضوی جایگاهی در پنج نقطه از شهر مشهد در نظر گرفته شد و میوه ها بدون واسطه با 30 درصد کمتر از قیمت بازار به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار گرفت.

* امکان استفاده عمومی از باغهای آستان قدس رضوی
صادقی همچنین گفت: موسسه باغات آستان قدس رضوی در زمینه احداث یا ایجاد اردوگاه و بهره برداری غیرکشاورزی از باغهای آستان مسئولیتی ندارد بلکه فقط مسئول حفظ و نگهداری باغها و در مجموع باغبانی است اما نظر تولیت آستان قدس رضوی این است که بخشی از باغهای موقوفی داخل شهرها با حفظ همه درختان آنها به امور فرهنگی اختصاص یابد تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.
وی افزود: برنامه ریزی برای استفاده فرهنگی از محیط باغهای آستان قدس رضوی در دست سازمان فرهنگی این آستان است و تاکنون باغ بیلدر در شاندیز به اردوگاه فرهنگی پسران و بخشی از باغ امام رضا(ع) در مشهد به اردوگاه فرهنگی بانوان اختصاص یافته است.
سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: تولیت آستان قدس رضوی در زمینه باغ غیرمثمر "خوردین" در تهران نیز که از موقوفات آستان با حدود 9 هکتار وسعت است، تصمیم به انجام امور فرهنگی در آن گرفته که جزئیات موضوع به زودی اعلام می شود.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.