جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45522
بازديد امروز: 32313
ميانگين بازدید: 44804
بازديد کل: 138,246,670
اندازه‌گیری تنش سازه‌های بتنی هوشمند شد (شنبه 1398/12/03)

ایسنا:
محققان کشورمان موفق به ساخت حسگری هوشمند شده‌اند که به وسیله آن می‌توان میزان تنش در سازه‌های بتنی را اندازه‌گیری کرد. این حسگر بیشترین کاربرد را در سازه‌هایی با تغییر کاربری دارد تا از میزان فشار وارد شده بر ستون‌ها آگاهی داشت.

به گزارش ایسنا، تغییر کاربری ساختمان‌ها موضوعی مهم است. ساختمان‌ها بر اساس کاربری آنها طراحی می‌شوند. حال اگر این کاربری تغییر کند، مثلا ساختمان مسکونی به اداری تبدیل شود، معادلات به هم می‌ریزد. مثلا نیروی وزن وارد شده به ستون‌ها افزایش می‌یابد و امکان تخریب ساختمان وجود دارد.

محققان دانشگاه حکیم سبزواری با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به طراحی و ساخت نوعی حسگر شدند که نیروی وارد شده به ستون‌های ساختمان را بر حسب ولتاژ نشان می‌دهد.

مجتبی لزگی نظرگاه، مجری طرح پژوهشی «طراحی و ساخت حسگر کامپوزیتی سیمان-پیزوالکتریک برای اندازه‌گیری تنش در سازه‌های بتنی» گفت: این حسگر ترکیبی از کامپوزیت و سیمان است که داخل آن پیزوالکتریک (ماده‌ای که با فشار باعث ایجاد اختلاف ولتاژ و در نهایت تولید برق می‌شود) قرار دارد. این حسگر نشان می‌دهد فشار واردشده به ساختمان به چه میزان است. بنابراین با راهکارهایی باید نسبت به تقویت ساختمان با تغییر کاربری آن اقدام کرد.

بر اساس این گزارش، سازه‌های عمرانی همواره در معرض نیروهای دینامیکی مانند وزش شدید باد، زمین‌لرزه و نیز ارتعاشات ناشی از ماشین‌آلات و تاسیسات مکانیکی قرار دارند. اعمال نیروهای دینامیکی به برخی از این سازه‌ها از جمله ساختمان‌های با ارتفاع زیاد و نیز پل‌های با دهانه‌های بزرگ، سبب ایجاد لرزش‌های شدید و تغییر شکل‌های بزرگ در آن‌ها می‌شود.

ارتعاشات شدید و تغییر شکل‌های بزرگ در چنین سازه‌هایی علاوه بر به مخاطره انداختن ایمنی و پایداری کلی سازه­، سبب پریشانی خاطر استفاده‌کنندگان نیز می‌شود. حل این مسأله، باعث ارائه ایده­ سازه­ هوشمند شامل مونیتورینگ و کنترل فعال ارتعاشات و تغییر شکل‌های سازه شد. حسگر وسیله‌­ای است که زمانی‌که در معرض شرایط محیطی مانند دما، نیرو و جابجایی قرار می‌گیرد، یک سیگنال خروجی الکتریکی، مکانیکی و مغناطیسی متناسب با آن از خود نشان می‌دهد.

توانایی­ سازه‌های هوشمند در حس کردن‌‍، واکنش نشان دادن و حداقل کردن اثرات اغتشاشات وارده بر خود منجر به استفاده­ وسیع از آنها در بسیاری از شاخه‌های مهندسی مانند هوافضا، عمران، الکترونیک، رباتیک و بیومکانیک شده است. مواد هوشمند به دلیل توانایی واکنش به تحریکات محیطی به طور وسیعی به عنوان حسگر و محرک به کار می‌روند. از جمله این مواد می‌توان به مواد پیزوالکتریک، آلیاژهای حافظه‌­دار (SMA) و فیبرهای نوری اشاره کرد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، مواد پیزوالکتریک قابلیت تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و همچنین تبدیل انرژی  الکتریکی به انرژی مکانیکی را دارند. از دیگر ویژگی‌های این مواد که سبب استفاده­ وسیع از آنها در سازه‌های هوشمند شده است، می‌توان به سبکی و فشردگی، سهولت استفاده و انعطاف پذیری در محیط‌های مختلف اشاره کرد. علیرغم ویژگی‌های منحصر بفرد مواد پیزوالکتریک، تاکنون از آنها برای اندازه‌گیری تنش در سازه‌های بتنی استفاده نشده است. یکی از اهداف این تحقیق، پر کردن این خلا بود.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.