جستجو
صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
صنایع و صنوف
صنعت موتورسیکلت و دوچرخه کشاورزی صنعت ورزش صنعت خودرو ماشین سازی و فلزتراش صنعت ساختمان صنعت حفاظت صنعت بسته بندی خدمات پشتیبانی صنعت رنگ، رزین و مواد شیمیایی صنعت دام و طیور صنعت چاپ و کاغذ صنایع دریایی و آبزیان صنعت مواد غذایی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ماشین آلات راهسازی صنعت لاستیک و پلاستیک صنعت پزشکی و دارویی صنعت نساجی، پوشاک و چرم صنعت برق صنعت چوب،نئوپان،ام دی اف و روکش های مصنوعی صنعت حمل و نقل صنعت معدن صنعت نفت،گاز و پتروشیمی صنعت آب و فاضلاب صنعت مبلمان صنعت بانک، بیمه و بورس صنعت فرش صنعت لوازم خانگی صنعت کامپیوتروالکترونیک لوستر و لوازم تزئینی صنعت چسب صنعت کاشی سرامیک و چینی بهداشتی صنعت شیرینی و شکلات صنعت گردشگری اتحادیه های سراسرکشور انجمن های ملی سایر صنوف و صنایع
فعال ترین صفحه اصلی دسته بندی تعرفه ثبت اطلاعات ثبت آگهی آگهی ها درباره ما تماس با ما
مشاهده لیست کامل
اعضای ثبت شده: 45520
بازديد امروز: 4271
ميانگين بازدید: 35647
بازديد کل: 138,894,872
سهم یک میلیارد دلاری ایران از بازار آفریقا/ لزوم تسهیل روابط و بسترسازی مناسبات (سه شنبه 1401/11/11)

ایرنا:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ستاد توسعه صادرات این وزارتخانه خبر داد و گفت: سهم ایران از تجارت کشورهای آفریقایی، تقریباً یک میلیارد دلار است که باید با تسهیل روابط و بسترسازی مناسب تقویت شود.

به گزارش ایرنا از مرکز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سید صولت مرتضوی» در نخستین همایش بین‌المللی مجازی توسعه روابط اجتماعی - اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با قاره آفریقا اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی مشترک ایران و کشورهای افریقایی، حفظ استقلال و آزادی در مجامع بین‌المللی است.

وی قاره آفریقا را سرزمین فرصت‌های ناب دانست و افزود: دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌های چندجانبه با کشورهای افریقایی نگاه راهبردی دارد.

مرتضوی با بیان اینکه قاره آفریقا با ۵۵ کشور جمعیتی نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر دارد، گفت: از حجم یک هزار میلیارد دلار تجارت کشورهای آفریقایی، سهم ایران تقریباً یک میلیارد دلار است که باید تسهیل روابط و بسترسازی مناسب تقویت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش‌شرط اصلی رشد ۸ درصدی اقتصادی را توسعه و تقویت دیپلماسی اقتصادی عنوان و اضافه کرد: رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در دولت سیزدهم روند افزایشی و صعودی داشته؛ اما نیازمند یک تحول اساسی در صادرات غیرنفتی هستیم.

وی، یکی از مولفه‌های اصلی و مزیت‌های نسبی اقتصاد ایران را بخش تعاون دانست و تأکید کرد: وزارت تعاون آمادگی انتقال تجربیات بخش تعاون ایران را به کشورهای آفریقایی دارد.

مرتضوی گفت: با تشکیل ستاد توسعه صادرات وزارت کار، مهم‌ترین برنامه این وزارتخانه در این حوزه تدوین برنامه راهبردی توسعه اقتصادی و صادرات، تبدیل هیئت‌های تجاری با کشورهای مختلف و متنوع‌سازی بازارهای صادراتی است.

تسهیل روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای افریقایی

«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در این همایش مجازی گفت: قاره آفریقا ظرفیت‌های مناسبی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله در بخش‌های صنعت، صنایع پتروشیمی و حمل‌ونقل دریایی دارد.

وی قاره آفریقا را در آینده اقتصاد جهان بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: وزارت تعاون به‌عنوان مجموعه جامع اقتصادی و اجتماعی می‌تواند با تسهیل روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای افریقایی به افزایش درآمد ارزی کشور کمک کند.

تقویت دیپلماسی کشاورزی و معدنی در آفریقا

«حامد فروزان» مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه قاره آفریقا با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر، دومین قاره وسیع جهان است گفت: قاره آفریقا ۴۰ درصد طلا، ۷۳ درصد الماس، ۱۶ درصد اورانیوم، ۹ درصد بوکسیت، ۵ درصد زغال‌سنگ، ۵ درصد مس و ۳۰ درصد اعضای سازمان ملل متحد، ۵۰ درصد از اعضای کنفرانس اسلامی و ۴۰ درصد کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را به خود اختصاص داده است.

وی، توسعه زیرساخت‌ها، صدور خدمات فنی، مهندسی و دانش‌بنیان به‌خصوص در حوزه پروژه‌های عمرانی و بهره‌برداری از معادن، تهاتر کالا با کالا و کالا با خدمات، تبادل هیئت‌های تجاری، تقویت زیرساخت‌های تجارت با آفریقا شامل راه‌اندازی خط پروازی مستقیم ایران و آفریقا، برقراری خطوط منظم کشتیرانی به شمال، جنوب و غرب آفریقا، تقویت دیپلماسی کشاورزی و معدنی در آفریقا و ارائه خدمات بانکی به تجار را از مهم‌ترین الزامات برای توسعه تجارت با این قاره عنوان کرد.

فروزان افزود: متأسفانه طی دهه‌های گذشته همواره به این کشورها کم‌توجهی شده بود و هرگز به‌عنوان یک شریک بالقوه راهبردی به آنها نگاه نمی‌شد.

وی گفت: تعامل و روابط اقتصادی بهتر با آفریقا نیازمند حضور فعالانه اقتصادی در کشورهای آفریقایی، ایجاد شناخت بهتر از فرهنگ و ظرفیت‌های این قاره، گسترش و توسعه روابط بانکی میان ایران و این قاره، تقویت و توسعه بازاریابی اقتصادی، گسترش حمل‌ونقل دریایی و خطوط کشتیرانی میان ایران و آفریقا، تلاش برای توسعه گردشگری میان ایران با کشورهای این حوزه و افزایش رفت‌وآمدهای مستمر دیپلماتیک، فراهم‌آوردن بستر اعزام نیروی متخصص کار و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، صدور خدمات فنی و عمرانی و... است.

فروزان تصریح کرد: در حوزه معادن، در تلاش هستیم شرکت‌های زیرمجموعه را در شناخت ظرفیت‌های بسیاری که دارند در این قاره فعال کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه دارو باتوجه‌به تنوع دارویی و ظرفیت تولید در مجموعه تیپیکو، فرصت خوبی برای صادرات دارو، تولید مشترک و صادرات فناوری‌های پیشرفته وجود دارد که در این راستا اقدامات مؤثری انجام شده و به‌زودی اعلام می‌شود.

نخستین همایش بین‌المللی مجازی توسعه روابط اجتماعی - اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با قاره آفریقا با حضور «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران، «علیرضا عسگریان» دستیار ویژه وزیر، «حامد فروزان» مدیرکل امور بین‌الملل، «علی‌محمد قادری» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، «غلامحسین حسینی نیا» معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و «احمدخانی نوذری» معاون امور اقتصادی وزارت کار برگزار شد.

سفرای ایران در کشورهای آفریقایی نیز ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی خود را در کشورهای مستقر تشریح کردند.

استفاده از مطالب بانک اطلاعات تولید و خدمات فعال ترین با ذکر منبع بلامانع است.